تبلیغات
Ž - آموزش نگهداری و سرویس کولر آبی
 
پنجشنبه 6 مهر 1396 :: نویسنده : نویسنده Ž


سرویس کولر آبی پیش از فصل گرما کاملا ضروری است زیرا ضریب فرسایش بعضی از این قطعات بالاست و ممكن است بر اثر فرسوده شدن، مصرف كولر را بالا ببرند.

سیستم كولر آبی از سه ورودی برق، آب و هوا تشكیل شده است و فقط یك خروجی هوای مرطوب و خنك دارد. كابل برق ورودی كولر، یك كابل چهار رشته‌ای است كه هر یك از چهار رشته به ترتیب مربوط به نل، پمپ آب، دور كند و دور تند می‌باشد. آب ورودی به كولر معمولاً از طریق یك شلنگ 5 میلی‌متری تغذیه می‌شود كه مستقیماً به یك شناور متصل می‌گردد. هوا نیز از طریق دریچه‌های كولر كه توسط پوشال پوشانده‌ شده‌اند وارد كولر می‌شود.

سرویس کولر آبی

فرایندها و تجهیزات کولر آبی

كولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشكیل یافته است كه این دو گردش توسط دو موتور جداگانه انجام می‌شود. سیستم گردش آب كولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور اصلی كولر صورت می‌پذیرد.

قطعات و تجهیزات كولر آبی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:


1. الكتریكی: شامل كلید سه دكمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور كولر

2. مكانیكی: شامل توربین هوا و تسمه، شناور
3. ثابت: دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبكه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

سرویس کولر آبی

برای سرویس کولر آبی قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن كولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به كولر مطمئن شوید. اگركولر دارای فیوز جداگانه است آن را قطع كنید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه كولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید. سپس از كسی كه داخل منزل و پای كلید قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید كولر را یكبار قطع و وصل كند تا مطمئن شوید در حال سرویس كولر خودتان هستید نه كولر همسایه.

پس از اطمینان از مراحل قبل ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد كولر را در اتاق‌ها و سالن‌های منزل باز كنید تا در صورت شروع به كار كولر به موتور آن فشار وارد نشود. بعد از اینها می‌بایست دریچه‌های خود كولر را باز كنید و در صورتی كه پوشال آن كهنه شده است آن را تعویض كنید یا در غیر این صورت آنها را با آب بشویید تا خاك‌های آن وارد فضای كولر نشود. برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال هم‌سایز با ظرفیت كولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال كولر 4500 را بر روی كولر 3500 ببندید، تراكم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز، موجب اختلال در سیستم گردش هوای كولرمی‌شود و هوا به درستی به كولر نمی‌رسد.

برای زدودن رسوب داخل كولر می‌توانید از مواد سفید كننده یا جوهر نمك استفاده كنید. برای این كار ابتدا شیر تخلیه كف كولر را باز كنید تا آبهای كهنه و قدیمی تخلیه شود و سپس مواد سفید كننده و رسوب‌زدا را در آن بریزید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.
در حالی كه آب كولر تخلیه شده است، از كسی كه پای دكمه‌ی قطع و وصل كولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یكی یكی دكمه‌ها را بزند تا از سلامت پمپ آب و موتور كولر اطمینان حاصل نمایید. معمولاً قطعات الكتریكی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر هم نیست یا ارزش تعمیر ندارد و در صورت از كار افتادن بهتر است تعویض شود.

برای سرویس كولر آبی قطعات مكانیكی می‌بایست كنترل و بازدید شود. محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ‌ها لازم است روغن‌كاری گردد. تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یك وضعیت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محكم باشد كه به موتور فشار وارد كند و نه چندان شل باشد كه موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی كه تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض كنید. شناورهای قدیمی موجود در بازار یا به صورت دو قطعه پلاستیك زانویی شكل بودند كه با یك پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یك حباب پلاستیكی قرار داشت و یا به صورت یك میله‌ی فلزی متصل به یك حباب پلاستیكی بودند.

الان نوبت آن است كه فلكه‌ی آب كولر را باز كنید تا از سلامت شناور كولر اطمینان حاصل كنید. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید كه عمل قطع آب صورت می‌پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد كولر نمی‌شود یا عمل قطع به طور كامل انجام نمی‌شود شناور می‌بایست تعویض گردد.

پس از كنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر تخلیه و آبگیری كولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه از زیر كولرآن را كنترل كنید كه چكه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب می‌بایست یك سانتی‌متر پایین تر از حداكثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم كنید. ضمناً دقت كنید كه سطح كولر نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی كولر به گونه‌ای واقع شده باشد كه آب در یك طرف آن جمع نشود.

پس از آبگیری كولر پمپ را روشن كنید تا از صحت سیستم گردش آب كولر اطمینان حاصل كنید. توری دور پمپ رالازم است قبل از روشن كردن تمیز كرده باشید و كف پمپ آب با كف كولر حداقل یك سانتی‌متر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت كنترل كنید كه از جایی چكه نداشته باشد، زیرا یكی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور كولر و پمپ آب، چكیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الكتریكی است.

حالا دو دریچه‌ی كناری كولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور كولر روشن كنید تا یك بار عملیات كامل داخل كولر را ببینید. گاهی اوقات آبی كه از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد، به جای آن كه از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب می‌پاشد كه عملیات كولر را مختل خواهد كرد. در صورتی كه مشكلی مشاهده نشد و صدای كاركردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید كه درب جعبه تقسیم برق داخل كولر به درستی بسته شده است.

سخن آخر: كولرهای آبی، امكان انتخاب و تنظیم درجه سرما را ندارند و نهایتا دور تند و كند را می‌توان از آنها انتظار داشت. پس بهتر است در بسیاری از ساعت‌ها خاموش باشند. اما گرمای تب‌دار بعضی از روزهای فصل گرم سال، كاسه‌های صبر را لبریز و طاقت‌ها را طاق می‌كند، پس سرویس کولر آبی را فراموش نکنیم تا لااقل انرژی كمتری را هدر بدهند.

تکنولوژی ستاره



لینک منبع

مطلب آموزش نگهداری و سرویس کولر آبی در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :آموزش نگهداری و سرویس کولر آبی
http://mofidestan.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%b3-%da%a9%d9%88%d9%84%d8%b1-%d8%a2%d8%a8%db%8c/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


Ž
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده Ž
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :